Prissensitive bedrifter

By on April 11, 2013 0 7 Views
VIA Egencia har spurt 17 600 reisende i norske bedrifter om deres forventinger til reiseaktiviteten i 2013. Undersøkelsen viser at bedriftene forventer å reise mer i 2013 enn i 2012. Men selv om norsk næringsliv går godt er man like opptatt av å fly billig nå som tidligere.
65 prosent forventer å øke antallet reiser, og omtrent 33 prosent forventer en økning på mer enn fem prosent.
– Dette er sterke forventninger, og kommer på toppen av en fin vekst de siste årene. Selv om det fortsatt går godt i Norge, har det vært knyttet usikkerhet til i hvilken grad de økonomiske nedgangstidene rundt oss vil kunne påvirke reiseaktiviteten også til norske virksomheter, sier Rune Feltman, administrerende direktør for VIA Egencia i Norge.
Undersøkelsen viser også at bedriftene ikke forventer lavere priser på flyseter og hotellrom.
– Det skyldes nok at kostnadseffekten ved å implementere en strammere reisepolicy, som ble implementert i kjølvannet av forrige finanskrise, er videreført. Samtidig har de nok fortsatt en fot på bremsen og en på gassen, sier Rune Feltman.
Kort reisetid er det aller viktigste når de forretningsreisende skal velge mellom de ulike flyalternativene. Deretter kommer avgangstid og muligheten for fleksibel retur. De reisende er også like opptatt av å fly billig nå som tidligere. Langt ned på listen kommer ønsket om å reise på businessklasse.
– I mange andre land ser vi ofte at businessklasse får et oppsving når det går godt i næringslivet. I Norge er vi nok tradisjonelt mer nøkterne. Når enkelte flyselskap tidvis likevel rapporterer økt salg av businessklasse ut fra Norge, skyldes det i noen grad at økt kabinfaktor presser de som bestiller i siste liten over i dyrere klasser. Det generelle bildet er imidlertid at businessklasse på reiser innenfor Europe fortsetter å falle, sier Rune Feltman i VIA Egencia.
Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *