Nedbemanning i Star Tour

By on September 25, 2008 0 11 Views

I går brakte Dagbladet nyheten om at Star Tour sier opp en av ti.    

    –         Vi opplever at stadig flere bestiller sine reiser over internett. Nå er andelen over 50 prosent og den vil bare øke i årene som kommer, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour til Dagbladet.no.

Hun håper at internettsalget allerede innen tre år vil stå for 60-70 prosent av det totale salget. Til Travel News legger Petterson likevel vekt på at det er trist at ansatte må gå.

         Selv om denne nedbemanningen kommer som følge av en kostnadseffektiv salgskanal som i og for seg er godt for bedriften, er det aldri hyggelig å kvitte seg med gode kollegier. Men som turoperatør er vi nødt til å tilpasse oss virkeligheten. Vi sa tidlig at våre kunder skulle lide i minst mulig grad av økte oljepriser og gebyrene i kjølvannet av dette. Når vi da ser at en så stor andel av salget drives gjennom nettet, er det klart kostnadseffektivt å slanke organisasjonen og på den måten kunne opprettholde prisnivået, sier hun.

Selv om 2008 vil bli et godt år for turoperatørgiganten, drar Petterson forventningsnivået for 2009 kraftig ned.

         Etter noen fantastiske år tror jeg nordmenn nå får en økonomisk korreks. Det er vanskelig å si noe om salget for 2009 ennå, siden vi nettopp lanserte neste sommer, men vi ligger noe etter samme tid i fjor. Og vi forventer faktisk en nedgangneste år, det er bare å stikke fingeren i jorda for å forstå.

Hun legger også vekt på den psykologiske faktoren ved alt snakket om dårligere økonomiske tider, og medienes fokus på at nordmenn må stanse kjøpefesten.

         Star Tour kan ikke si at det ikke vil komme flere nedbemanningsprosesser i selskapet. Vi må hele tiden se på hvordan vi kan drive så effektivt som mulig, det er selvsagt et premiss for å kunne drive som turoperatør også i fremtiden.

Selskapet tror det er salget av storbyferier som vil gå ned som følge av magrere tider.

         Det er ekstraferien vi ikke må ha som forsvinner. Dessuten opplever de fleste at man bruker nesten like mye penger på en langhelg enn en ferieuke, avslutter informasjonssjefen.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *