Nobel design-satsing i First

By on June 23, 2008 0 3 Views

– Vi skal lage et hotell som ingen har sett i Norge noen gang. Vi har jobbet med prosjektet i 2,5 år og dette blir noe helt spesielt, lover hotelldirektør Atle Hovde på Noble House.
Hotellet, som inngår i First-kjeden, skal bytte navn til Grims Grenka og være ferdig utbygd 1. januar 2008. Men ombygging skjer skrittvis, og de to første rommene skal være klare allerede i november i år.

Spektakulær bygning
Grims Grenka skal bestå av 45 store rom og 18 suiter, flere av dem på over 70 kvadratmeter. First sikter seg inn på en kvalitet som internasjonalt klassifiseres med fem stjerner. Stilen vil være en blanding av norske, eksotiske elementer som isbre, nordlys og runeskrift, og Østens mystikk og sensualisme.
I samarbeid med Kristin Jarmund Arkitekter lager First en helt ny fasade på Noble House. Lyset skal inn og det jobbes også mye med lyseffekter inn i hotellet. Resepsjonsdisken skal sveve i luften og ha en liten bekk som renner over mosesteiner. Mellom lobbyen og restauranten skal det bygges en eikeskog, og om morgenene skal tærne innhylles i lett en dis. Økologisk bevissthet blir prioritert.
– Vi har Norges råeste takterrasse, men den er aldri blitt utnyttet. I mai åpner vi Norges mest dekadente utested på taket. Chablis og champagne, ikke halvlitere. Og en dj som spiller fra ettermiddagen, sier Hovde.
I løpet av neste år åpner restauranten, type asian fusion inspirert av Hakkasan i London og Tao og Buddakan i New York. Dessuten kommer blant annet en nattklubb, en privat kino og et urbant spa.

Service er avgjørende
– Det holder ikke å bare fikse opp et hotell. Man må ha et helhetlig konsept bygget rundt menneskene. Vi skal ha de beste medarbeiderne. Dessuten er tidspunktet viktig. Nå satses det i området, blant annet kommer både arkitekturmuseum og Louis Vitton-butikk til strøket, framholder Hovde.
– Fortsatt er ikke Kongens gate 5 Oslos beste adresse?
– Vi har perfekt beliggenhet. Se på London og New York, der kommer designhotellene i sentrale områder i vekst, områder som ofte har vært litt slitt, som Soho og Meatpacking District, sier Atle Hovde.
– Vil folk dra til Oslo bare for å besøke et hotell?
– Ja, det ser du over hele verden, også i mindre byer som Helsinki, Sarajevo og Reykjavik. Ikke minst First-hotellet St. Petri i København viser at man kan trekke slike gjester, mener Hovde.
Han beskriver målgruppen som mennesker i alderen 27-55 år som har god jobb og reiser mye. Det er gjerne folk innen kreative yrker, media og finans, men også fritidsreisende som er opptatt av opplevelser, mat, drikke og design. Når hotellet er ferdig ombygd regner Hovde med en rompris på 2000 kroner. På sikt anslår han at 50 prosent av gjestene vil være utlendinger. Bedriftsmarkedet er naturlig nok viktig.
– Mange firmaer har savnet et slikt tilbud, og vi har allerede fått mange henvendelser. Mange bedriftsavtaler vil komme nærmest av seg selv. Vi skal for øvrig aldri annonsere, men håper på omtale i magasiner som Elle, Condé Nast og Wallpaper, sier Hovde.
– Noble House ble en gang i tiden lansert som et slags designhotell. Det ga ingen lønnsomhet?
— Det ble ingen økonomisk suksess, nei. Men allerede nå går det vesentlig bedre, forsikrer Hovde som tok over som direktør 1. januar.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *