Kostnadskutt berget byråene

By on June 23, 2008 0 9 Views

Å kalle reisebyråbransjen for en økonomisk gullgruve er kanskje vel drøyt, men 2005 ble en skikkelig opptur for de fleste byråene.
En resultatvekst på hele 77,2 prosent vitner om god styring, både mot salg av mer lønnsomme produkter og en bedret kostnadskontroll. Selv om det er Berg-Hansen og HRG Nordic som genererer de største overskuddene, drives det også godt blant de mindre aktørene.
Inntektsmessig er det imidlertid så som så. Nær halvparten av virksomhetene fikk nemlig en inntektsnedgang fra året før. Og fem av disse selskapene hører noe oppsiktsvekkende hjemme blant de ti største selskapene.

Berg-Hansen klatrer
En soleklar vinner ble Berg-Hansen som størrelsesmessig passerte konkurrenten HRG Nordic med solid margin i fjor.
Enda mer imponerende er resultatveksten. Mens inntektene økte med drøye 26 millioner kroner, vokste resultatet med utrolige 33,8 millioner fra 2004, noe som sett i lys av reisebyråkjedens størrelse gir en imponerende resultatmargin på hele 22,7 prosent. Til sammenligning er snittet for de 50 største reisebyråene 9,3 prosent.
Inntektsmessig er det imidlertid fortsatt et stykke opp til VIA Travel som troner øverst på reisebyråtoppen. Børsnoteringen og en omfattende restruktureringsprosess har imidlertid satt sine tydelige spor i regnskapet som endte opp med et underskudd på om lag ti millioner kroner.
For å rette opp skuta har den nye toppledelsen i inneværende år slanket organisasjonen kraftig og røsket opp i gamle synder. Så gjenstår det å se om smellen i fjor ble en engangsøvelse.
En gjenganger på den lite hyggelige listen “svakeste resultat” gjennom mange år er Ticket.
Fjoråret ble heller intet unntak, men til forskjell fra tidligere år er den rød/hvite kjeden nummer to blant selskapene med størst resultatforbedring.
Større fokus på salg av lønnsomme produkter, i kombinasjon med en betydelig nedbemanning og andre kostnadskutt, burde borge for bedre tall i år. Men sannsynligvis blir det heller ikke nå pluss for kjeden som har gått med underskudd i alle år siden etableringen i Norge rett før årtusenskiftet.

Katastrofeår for Gotogate
Ser vi lenger ned på listen, er det verdt å legge merke til at Hurtigruten Groups fire reisebyråer gjør det vesentlig bedre på resultatsiden i fjor sammenlignet med 2004. Haalogaland Reisebureau, Bergenske Reisebyrå, Tromsø Reisebyrå og FerieExperten fikk til sammen et overskudd før skatt på nærmere fem millioner kroner. I 2004 ble det samlede resultatet et underskudd på 3,7 millioner.
Om det er grunnen til at rederiet fortsatt står som eiere av selskapene er ikke kjent, men det burde i hvert fall være med på å presse prisen oppover for potensielle kjøpere.
Nettbyråene er for lengst blitt en del av topp-50-listen. Mens Gotogate toppet listen over byråer med “best resultatmargin” i 2004, ble selskapet verstingen i 2005, med en resultatforverring på over 15 millioner kroner. Resultatmarginen på minus 56,8 prosent er katastrofal, selv om det er kjent at det ligger ekstraordinære avskrivninger etter gammel moro i regnskapet.
Et nettbyrå som ikke akkurat har vært kjent for å ha sorte resultattall i regnskapet, er Travelocity Nordic (tidligere Reisefeber). I 2005 kunne det imidlertid for første gang sendes inn et regnskap med pluss på bunnlinjen.

 

(Detaljert regnskapsinformasjon for 2005 og 2004 for landets 50 største reisebyråer finnes i den trykte utgaven av Travel News – nummer 11/06.)

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *